Yaşanan pandemi süreci, dünya çapında gelişen siyasi değişimler ve savaşlar, Türkiye’de yaşanan deprem ve Z kuşağının tüketici potasına girmesi ile tüketicilerin markalardan beklentileri ve tüketici davranışları bir değişim dönüşüm sürecinde. Bu değişimin içinde reklam ajanslarının ve markaların da iletişim kanalları ve iletişim biçimlerini yeniden ele aldığı bir dönemden geçiyoruz.
Gelecek ile ilgili endişelerimiz bizi iyi değer sağlayan ürün ve deneyimler aramaya itiyor. Tüketicilerin amacı olan markaları tercih ettikleri bir dönemden geçiyoruz. Bu nedenle amaçlarının ne olduğunu yeniden gözden geçiren markalar ve ajanslar, değişime ayak uydurmaya başlıyor. Tasarruf ve sürdürülebilirliğin birlikte var olabildiği projeler önem kazanıyor. Güvenilir kullanıcı değerlendirmeleri ve bütçe dostu sürdürülebilir teklifler, marka değiştirme potansiyeli olan tüketiciler için marka sadakati oluşturulmasında çok önem taşımaya başladı.
Tüketiciler günümüz koşullarında yaşadıkları stresli ve endişeli koşullar nedeni ile yaşam enerjilerini ve motivasyonlarını yeniden kazandıracak ürünler ve deneyimler arar hale geldiler. Daha güvenli yaşam tercihleri yapmak, hibrit çalışma olanakları, phygital deneyimler tüketicilerin günlük yaşamlarında çok önem verdikleri kavramlar olmaya başladı. Sanal alanları ve deneyimleri fiziksel deneyimlerle harmanlayarak keşfeden tüketici rakamları Google araştırmalarında %80 oranında artış gösterdi.
2023 ve sonrasında tüketicilerin baş etmesi gereken pek çok zorluk var ve olmaya devam edecek. Biz iletişimciler ve PİD olarak bu beklentilere hazırlık yapmalı, ihtiyaçlara yönelik büyüme kaydetmek adına yeni iç görüler ve yapay zekâ ile güçlendirilmiş phygital ve amacı olan projeler geliştirerek sürece katkı sağlamalıyız. Bu dengeli yaklaşım sektör adına yaratıcılık ve hızlı aksiyon alabilmenin de önünü açacaktır.
Nilüfer Gürtekin Yalçınkaya
PİD Denetim Kurulu Üyesi – Lobby Marketing Group Ajans Başkanı